El traductor de Google: us demana disculpes pels errors

dijous, 13 de desembre del 2018

Toulouse-Lautrec al CaixaForum




El CaixaForum presenta per primera vegada juntes més de 350 obres, amb préstecs internacionals de col.leccions públiques i privades, representatives de l'ambient artístic que es va viure al voltant del barri parisenc de Montmartre a finals del segle XIX. L'ambient bohemi i modern que s'hi respirava va gestar l'evolució artística de pintors, músics i intel.lectuals que s'hi van instal.lar distanciant-se de la societat burgesa. La particular vitalitat dels seus carrers, cafès concert, cabarets, teatres, circs, l'ambient transgressor i marginal amb vagabunds i prostitutes van ser el motor per als nous moviments artístics que s'hi anaven gestant.
L'exposició, que porta per títol "Toulouse-Lautrec i l'esperit de Montmartre", és un recorregut per endinsar-nos en el bressol parisenc d'uns moviments artístics trencadors amb el sistema, i amb una visió renovada i moderna. Hi trobem obres de diversos autors, alguns potser no tan coneguts per al gran públic, en tot un ventall de tècniques: oli, aquarel.la, pastel, guaix, aiguafort, fotogravat, litografies, les planxes per al teatre d'ombres, etc.









Els avenços tècnics en els processos d’impressió (litografia, fotogravat) van fer possible el treball d’artistes en la il.lustració de llibres, revistes, cançoners, cartells publicitaris i demés material que ara està a l’abast del visitant. La publicació més important per a la difusió del gravat i dels cartells va ser “L’Estampe originale”; també cal citar “La Revue blanche” que promocionava l’art.
En aquesta exposició, el cartellisme hi té un paper destacat. L’anunci publicitari havia esdevingut un mitjà més per a l’expressió artística, portant l’art directament al carrer. La litografia (del grec lithos: pedra), inventada pel dramaturg  austro-alemany Alois Senefelder el 1798 arran de deixar una partitura encara humida sobre la pedra de la pica de la cuina, era en un principi una tècnica lenta i costosa. A partir de 1870 Jules Chéret va innovar-la introduint tres colors en el procés litogràfic, fet que revolucionaria el cartell publicitari. De fet, ell va ser el primer en crear anuncis rics en color i el primer en utilitzar la figura femenina com a reclam comercial. El 1891 apareixia el primer cartell de Toulouse-Lautrec “Moulin Rouge” elevant la categoria del cartell a art, i el 1894 Alphonse Mucha presentava el primer cartell d’Art Nuveau, fet per anunciar la famosa actriu Sarah Bernhardt en la representació de l’obra Gismonda. A finals del segle XIX, l’evolució de la litografia  va fer que el cartellisme aconseguís ocupar un lloc destacat en l’àmbit de la publicitat.









Quant a l’obra de Toulouse-Lautrec, una de les característiques és la capacitat que té de captar el moviment en escenes i personatges. Les seves composicions reflecteixen la influència de les estampes japoneses (línies diagonals, i figures retallades pels costats entrant o sortint de l’escena). Lautrec era un pintor d’execució ràpida i d’una gran memòria visual. L’impressionisme i, en especial, Degas van ser la seva primera influència. Aquí podrem gaudir d’algunes de les seves pintures a l’oli i obres amb d’altres tècniques i suports, però sobretot és una gran oportunitat per contemplar la seva meravellosa producció litogràfica. En els seus cartells hi queden representats personatges i ambients principalment dels cabarets, restaurants i bars que freqüentava, reflectint així i amb el seu estil propi, l’ambient bohemi i la modernitat del seu temps.







No us perdeu aquesta gran exposició, a mi m'ha encantat i de ben segur que abans del proper 20 de gener m'hi deixaré caure de nou. Salutacions!
Si voleu, podeu deixar-me el vostre comentari sobre que us ha assemblat l'expo. Moltes gràcies!

caixaforum.es
musee-toulouse-lautrec.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada